آموزش دروس دبیرستان - هوالفتاح العلیم

آموزش شیمی ۱-زیست شناسی ۱

آموزش دروس دبیرستان - هوالفتاح العلیم

آموزش شیمی ۱-زیست شناسی ۱

السلام علیک یا ابا عبدالله/بجز حسین مرا ملجا وپناهی نیست/کاروا ن

 بسمه تعالی

بجز حسین مرا ملجا وپناهی نیست                   دراین عقیده یقین دارم که اشتباهی نیست 

   

 

منازل و گذرگاه‌های قافله عشق به سمت کربلا + عکس و جدول

این مقطع از تاریخ به دلیل آنچه بر خاندان پاک رسول خدا(ص) اتفاق افتاده همواره مورد تکریم شیعیان در هر دوره ای بوده و توانسته است تاکنون همچون خونی جوشان در رگ های پیروان اهل بیت رسول بزرگوار اسلام جریان داشته و پویایی و حیات اسلام و تشیع را رقم بزند.
هشتم ذی الحجه سال 60 شروع هجرت عظیمی است که تا «لقد قام قیامته» تمام دوستداران آل الله را تحت تاثیر این حرکت عظیم به بلندای قامت جهان قرار داده است. هجرت کاروان عشقی که با طی هر منزل به خدا نزدیکتر شده تا در دهم محرم ـ عاشورا ـ و در صحرای تف دیده کربلا شاهد حلقوم بریده خون خدا باشد.

به گزارش «تابناک»، این مقطع از تاریخ به دلیل آنچه بر خاندان پاک رسول خدا(ص) اتفاق افتاده همواره مورد تکریم شیعیان در هر دوره ای بوده و توانسته است تاکنون همچون خونی جوشان در رگ های پیروان اهل بیت رسول بزرگوار اسلام جریان داشته و پویایی و حیات اسلام و تشیع را رقم بزند.

 آنچه که در ادامه می‌آید، گذری فهرست‌وار به حرکت و منازل طی شده این قافله عشق است که شاید بتواند ما را در فهم بهتر آنچه روی داده است یاری رساند:



 

ردیف

 

 

منازل

 

                                                                                             

مشخصات

 

 

1

 

بستان ابن معمر

هشتم ذی‏ الحجه سال 60 هجری قمری ـ ملاقات با‏ فرزدق شاعر/ درگیری میان یاران ابا‎‎‏عبدالله و یحیی بن سعید برادر‏ عمرو‏‏عاص والی مکه/ مشهور به بطن نخله

 

2

 

 

ابطح

 

ابطح سیلگاه وسیعی است که در آن سنگریزه و ریگ است/ گفته می شود ابتدای آن وادی منا و انتهای آن معلی است / اولین گروه در این محله به اباعبدالله پیوستند.

 

 

3

 

 

 

تنعیم

در 2 یا 4 فرسنگی مکه و نام کوهی است/ همراهی عده ای دیگر با اباعبدالله که در کاروانی بودند/ ملاقات عبدالله بن عمر با امام حسین (ع)

 

 

 

4

 

صفاح

 

صفاح کناره و حاشیه کوه است/ ملاقات با فرزدق شاعر (بنا به روایتی)/ این ملاقات در منازل دیگر نیز گزارش شده است.

 

 

 

5

 

 

 

وادی عقیق

در این منزل برخی برای حج احرام می بستند/ در این منزل امام با طرح اهداف حرکت و بیان تلویحی فرجام راه با ذکر سرگذشت حضرت یحیی به سمت منزل بعدی حرکت کرد.

 

 

 

 

6

 

 

ذات عرق

 

نام کوهی در راه مکه/ فاصله حدود 92 کیلومتر با مکه/ به مدت 2 روز در این منزل ماندند/ ملاقات با بشر بن غالب اسدی/ ملاقات با عبدالله بن جعفر همسر حضرت زینب(س) با حضرت امام حسین(ع) و همراه سازی 2 فرزند خود با ایشان که موجب شادی و سرور حضرت زینب (س)گردید/ نامه نگاری عبدالله با امام (ع) و پاسخ امام مبنی بر دیدن خواب رسول الله(ص)

 

 

7

 

عیون

 

وجود آب/ چشمه و گودال های آب/ تبیین  فساد دستگاه اموی، حقانیت اهل بیت و علت قیام و اشاراتی به فرجام راه به مسافران کوفه زوار بیت الله الحرام/ ملاقات عبدالله بن مطیع

 

 

 

 

8

 

قمره

 

به معنی انبوه مردم و جایگاه ازدحام و فراوانی نعمت و امکانات

 

 

 

 

 

9

 

رهیمه

ملاقات با ابوهریره اسدی/ امام در این منزل با اشاره به 3 موضوع موج فرهنگی و تبلیغاتی و موج اقتصادی تصمیم به قتل خود توسط بنی امیه را علنی کرد.

 

 

10

 

 

حاجر(حاجز)

به معنای نگاه دارنده آب/ گذرگاه بصره و کوفه در راه رسیدن به مکه/ براساس برخی مقاتل امام(ع) نامه مسلم را در این منزل دریافت کرد و پاسخ  آن را داد تا به وسیله قیس بن مسهر صیداوی به کوفه برسد/ در برخی متون عنوان شده که نامه مسلم در مکه به امام رسیده است.

 

 

11

 

 

خزیمیه

 

به مدت یک شبانه روز اقامت داشتند/ به علت وجود درختان و چاه های آب متعدد محل استراحت مسافران بوده است/ جریان خواب حضرت زینب (س) و گفتگو با امام حسین (ع) در این منزل اتفاق افتاد.

 

12

 

شقوق

به معنی ناحیه ها/ رسیدن خبر شهادت مسلم و هانی

 

13

 

 

اجفر

 

به معنی  چاه عمیق/ وجود قصر و مسجد گواه آبادی و فراوانی در این منزل است

 

 

14

 

 

زرود

به معنی صحرا به صورت شنزار و ریگ بوده است/ همراهی زهیر بن قین با امام (ع)/ عدم همراهی و بازگشت عده ای از کاروان به نقل از تاریخ طبری

 

15

 

 

 

ثعلبیه

رسیدن اخبار و اوضاع بحرانی کوفه/ بازگوئی قصه حضرت یحیی (ع)/ امام سجاد (ع) می فرمود در تمام منزل این قصه را بازگو می کرد

 

 

16

 

 

زباله

به معنی محل نگه داری آب/ خبر شهادت عبدالله بن یقطر برادر رضاعی امام (ع)/ بازگشت عده ای دیگر از همراهان

 

17

 

 

 

قاع

به معنی دشت و زمین هموار/ امام به مدت کوتاهی در این منزل مانده و سریعاً حرکت کردند/ دریافت اطلاعات درباره کوفه و اوضاع آن و تاکید بر بایستگی حرکت و قیام برای مسافران دیگر کاروانها / در برخی مقاتل به این منزل اشاره شده است

 

 

18

 

 

بطن عقبه (بطان)

خواب دیدن امام که سگانی به او حمله می کنند و به یاران فرمودند من جز کشته شدن فرجامی نمی بینم.

 

19

 

 

 

واقصه

امام در این منزل توقف نداشته و عبور کردند

 

 

20

 

 

شراف(اشراف)

نخستین محل برخورد با نیروهای عبیدالله (حربن یزید ریاحی)/ پیشنهاد زهیر به امام مبنی بر جنگ با حر و سپاهیانش و نپذیرفتن امام (برخی مقاتل) که البته این موضوع در عذیب الهجانات مطرح شده است

 

21

 

 

ذوحسم

ذوحسم

به معنی مانع و بازدارنده و نام کوهی در این منطقه/ خطبه حضرت و سخنرانی افرادی نظیر زهیر، هلال و بریر

 

 

22

 

 

بیضه

به معنی دشت هموار و بی گیاه/ همراهی سپاه حر به موازات کاروان امام/ خطبه آتشین و کوبنده امام

 

23

 

 

 

عذیب الهجانات

رفتن طرماح کاروان دار به منظور رساندن آذوقه به خانواده

 

24

 

قطقطانیه

محل خیمه عبیدالله بن حر جوفی به نقل از امام صادق (ع))

 

 

25

 

۲۶ 

 

قصر بنی مقاتل

 

 

 

نینوا 

ملاقات با عبیدالله بن حر جوفی  

 

 

  

محل شهادت  وجانبازی

26

 

منبع: 

http://www.tabnak.ir/fa/news/135590/منازل-و-گذرگاه‌های-قافله-عشق-به-سمت-کربلا-+-عکس-و-جدول

لیست سایتهای پرمراجعه وکاربردی

هوالفتاح العلیم - پایگاه های پرمراجعه ومفید

أعوذبالله من الشیطان الرجیم – بسم الله الرحمن الرحیم قل هوالله أحد الله الصمد لم یلد ولم یولدولم یکن له کفوا أحد. أللهم صل علی محمد وآل محمدوعجل فرجهم

پایگاه های مهم

مراجع پرمراجعه

روزنامه

خبرگزاری

علوم

علوم

 قران

معارف اسلامی

وبلاگهای خودم

google.com

مجلس

جام جم

time 

کتابخانه کنگره آمریکا

 kidshealth

 

ذاکرین

Dars1.blogfa.com

تصاویرGOOGLE

 پژوهشهای مجلس

کیهان

W.times 

 nano

j.vet.S

 

آوینی

.Dars1.blogsky.com

یاهو

نمایندگان مجلس

ایران

 Ar.news

 nano2

Science

 

تبیان

Dars01.blogspot.com

BING

dolat.ir

مردم سالاری

 cnn

نانو 

Nature

 رادیوقران

نوحه

javab1.blogsky.com

 msn

پورتال مردم

همشهری

   BBC   

 sootak

میکروبیولوژی

 شبکه القران

راسخون

.Dars01.blogspot.com

my yahoo

 

وطن امروز

 fox

 

sciencedaily

 تنزیل

حوزه 

Dars10.blogspot.com

 video

 

دنیای اقتصاد

googleNews 

 

 biology news

شبکه ذکر 

 یاسین مدیا

yad89.mihanblog

video today 

سازمان دامپزشکی

 اقتصاد پویا

veteranstoday 

 

 ابرتکنولوژِی

قران 

امام مجتبی

yadbud.blogsky.com

      gmail.com    ebrahimijafari

سازمان نظام دامپزشکی

 صدا- سیما

IndiaTimes

space 

 تکنولوژِی

قاموس قران 

 

.Dars4.blogspot.com

ایمیل یاهو

 دفتر قرنطینه

 

 tech

hubble 

Disease outbreak maps 

 جواد فروغی

امام خامنه ای

Dars11.blogspot.com

MailIVO

 

 

 indepndet

 food.uk

 

 تلاوت ها

آیت الله مکارم

dars1.mihanblog.com

ایمیل ایران

 

 مهر

ausralia

 

 virology

 

آیت الله وحید

Dars4.persianblog.ir

 

unicef 

گرداب

tvNewws

 

 

 

آیت الله سیستانی

Dars1.persianblog.ir

 

 مدرسه تبیان

تابناک

 nccbus

 

 

آیت الله وحید

Dars10.wetpaint.com

blogfa

 

فارس

tass 

 

 مطالب نو

 

آیت الله سبحانی 

Did1.wetpaint.com

mihanblog

 

ایکنا

 

 

 

 

آیت الله نوری 

Pardis.wetpaint.com

wetpaint.com

 

 

 

 

ب. اطلاعات دام وطیور

 

 

Vetscience

 persianblog

FAO

ایسنا

 

 

وبلاگ های پزشکی دامپزشکی

 

 

Iranvet.blogsky.com

blogsky

Oie

شهرخبر 

 

 

دامپزشکی تبریز

 

 

Snc.blogsky.com

blogger.com

WHO

ایرنا

zeenews

 

کالج دامپزشکی

 

انصاریان - قران

Mej5.persianblog.ir

 G.video

APHCA

اخبارایران  

hendu 

 haccp

 

 

 

Drjafari.persianblog.ir

 

fda

 فرارو

 

gmp  haccp

 رویال کالج

 

متن قران

Memarzade

 

 codex

سنجش

 

food gmp

 

 

تلاوت های مشهور 

paedis

Link bar

codex2 

 

 

 کشتارگاه

 

 

قم 

Pardis73.blogsky

ivo.admin\port.te\6-1

 

 

 

 بازرسی کشتار

 

 

 

Dars5.blogspot.com

 تصاویر ویدیویی

 

 

 

قوانینبازرسی وقرنطینه 

 دامپروری

 

پاسخگویی

Pardis.blogspot.com

 

 

 

 

health 

 سوارکاری ابهر 

 

پاسخگویی 

balaghat.mihanblog

 

 

 

 

 

 

 

حضرت ولی عصرعج 

ourivo

 

 

 

bioterrorism  

 science

 

 

 

Saba-10

 

 

 

 

 avert

 

 

 

 dars2.wetpaint.com

 

 

 

 

 

 

 

 

 kheir

 

 

 

 

 

 

 

 

 Larz.mihanblog.com

 

 

 olymicآسیا

 

 

 

 

 

 anwar

سرگرمی 

جهاددانشگاهی  

 olimpic

 اخبارمصر 

 

 

 مداحی

 

 

آهنگ 

دانشگاه تهران  

فوتبال 3

  خطب

 

bls

 

 

 

موسیقی 

 

فوتبال 

 الجزیره

سازمان هواشناسی 

Vet news

 

 

 

 

 

اخبارورزشی   

 الان

 آب وهوا

Parrasit.j

 

 

 

چیستان 

 

 

 

هواشناسی 

bva

 

 

 

چیستان2 

دارویاب 

 

 

زمین لرزه

poult

 

اسلام مالزی

 

مثلثات  

اطلاعات دارویی

 

 

 موسسه ژئوفیزیک

drug

 

 Islam rate

 

آموزش 

 

 

 

 زمین لرزه ها

 

 

 

 

فکر 

بانک ملی  

 

 

 زمین لرزه جهانی

merck

 

 

 

 

نرخ ارز  

 

سازمان هواشناسی  

kMerc vet

 

 

 

 

مثقال 

 

 

 

pharmacology

 

 

 

 

 

 

 

country

sciencedaily

 

 

 

 

 

 

 

Middle east

pharma

 

 شعر محرم

 

فکری کودکان 

 

 

 

Country2

 

 

  مداحی

 

فکر2 

118 

 

 

 

 

 

 

 

علمی کودکان 

دیوان محاسبات

 

 

 

 

 

 

 

library

مرکزآمار

 

 

 

 

 

 

 

b.library

 

 

 

 

 

 

 

 

Library3

 

 

 

 

 

 

 

 

عالم البداع 

 googl trans

 

 

 

 

 

 

 

فیلم علمی 

لغت نامه 

 

 

 

 

 

 

 

نوآوری 

مترجم 

 

 

 

 

 

 

 

 علمی نوجوان

دیکشنری

 

 

 

 

 

 

 

 

لغت نامه دهخدا 

 

 

 

 

 

 

 

 

 دانلود بابیلون

 

 

 

 

 

 

 

 

استخاره وفال

 

 

 

 

 

 

 

 

تعبیرخواب

 

 

 

 

 

 

 

 

ریرا 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

محرم لباس مشکی- لباس سیاه پوشیدن در عزای امام حسین چه حکمی دارد

  

                              بسم الله الرحمن الرحیم

دوست بسیار عزیزی سوال کرد آیا در ماه صفر هم پوشیدن لباس سیاه خوب است؟  

بهتراست پاسخ را از زبان مراجع تقلید جویا شد ومطالب زیرهم کمک می کند:

احکام استفاده از لباس سیاه

سؤال: آیا پوشیدن لباس سیاه در عزاداری امام حسین علیه السلام جایز است و آیا رجحان دارد؟

آیت الله فاضل لنکرانی: پوشیدن لباس سیاه در عزای امام حسین علیه السلام و دیگر ائمه علیهم السلام چون از مصادیق تعظیم شعائر است، واجد رجحان شرعی می باشد و عملا بزرگانی چون مرحوم آیت الله بروجردی در روز عاشورا از قبای سیاه استفاده می کردند . (17)

آیت الله صافی گلپایگانی و آیت الله نوری همدانی: پوشیدن لباس سیاه به عنوان اعلان حزن و اندوه در مصیبت امام حسین علیه السلام و ائمه علیهم السلام رجحان دارد . (18)

سؤال: آیا نماز خواندن با لباس سیاه بر عزاداران امام حسین علیه السلام مکروه است؟

آیت الله صافی گلپایگانی: چون لباس سیاه علامت عزاداران سیدالشهداء است و عزاداری آن حضرت کمال رجحان را دارد، لذا نماز خواندن با آن نیز مکروه نمی باشد . (19)

http://www.hawzah.net/hawzah/Magazines/MagArt.aspx?MagazineNumberID=4250&id=27286 

 

آیت الله مکارم شیرازی:                                                                           

پوشیدن لباس مشکی در فوت علما یا بستگان العظمی صافی گلپایگانی آیت الله

آیا پوشیدن لباس مشکی در وفات بستگان یا وفات علما جایز، مستحب یا مکروه است؟

مانعی ندارد و در بعضی از موارد مستحب است.  

 = http://persian.makarem.ir/estefta/?it=1069&mit

سؤال ـ در ایام محرم و صفر که شخصى لباس مشکى پوشیده آیا اگر با همین لباس نماز بخواند و چون به منظور امام حسین(ع) پوشیده است باز هم براى نماز کراهت دارد؟

جواب ـ چون بعنوان اظهار حزن پوشیده و از اینجهت داراى رجحان است ممکن است در مورد سؤال کراهت آن مرتفع شود.

آیت الله نوری همدانی

 

 

سؤال - پوشیدن لباس سیاه بعنوان عزادارى براى معصومین و ائمه هدى‏علیهم‏السلام خصوصاً حضرت سید الشهدا علیه‏السلام چه حکمى دارد؟ خصوصاً اگر کسى بخواهد در طول سال به این عنوان و یا دو ماه محرم و صفر را لباس سیاه بپوشد.

 جواب: مانعى ندارد بلکه بعنوان اعلان حزن و اندوه در مصیبت امام حسین علیه‏السلام و سایر ائمه معصومین‏علیهم‏السلام رجحان هم دارد

http://www.abalfazl.jeeran.com/maraje.htm

  

 

با توجه به غم زایی لباس سیاه و کراهت آن، چرا این لباس در مراسم عزاداری توصیه شده است ؟

 

ابتدا باید دید پوشیدن لباس سیاه در هر حال موجب غم و اندوه می شود.یافته‏هاى روان‏شناسی می‌گوید رنگ سیاه، زمانی مفهوم نیستى، پوچى و پایان یافتن را تداعى مى‏کند و غم زایی دارد که به عنوان انتخاب اوّل و یا یکى از سه انتخاب اوّل باشد؛ یعنى، در تمام حالات، اولین رنگ انتخاب شده و یا یکى از سه رنگ انتخابى اوّل باشد. پوشیدن لباس تیره و استفاده از رنگ سیاه - حتى در غیر پوشش - همیشه نامناسب نیست و به معناى رسیدن به پایان زندگى و تسلیم شدن نیست و تأثیر منفى و تخریب روانى در پى ندارد. پوشیدن لباس سیاه در عزا دارى‏ها و براى شخص مصیبت زده‏اى که احساس غمگینى مى‏کند، تسکین است و او را در اضطراب ناشى از فقدان شخص محبوب، به سمت آرامش دعوت مى‏کند، افزون بر این موجب همسو ساختن احساسات درونى با فضاى بیرون و باعث آرامش مى‏گردد.پس از دیدگاه علمى، رنگ سیاه تأثیرى منفى و نامناسب بر روان و روح آدمى ندارد و در مصایب، کاهش دهنده آلام مى‏باشد و این گونه نیست که علم آن را کاملا و در هر حال طرد ‏کند.حال باید دید آیا اسلام براى همیشه و در تمام حالات رنگ سیاه را توصیه مى‏کند و به تعبیر روان شناختى، براى اولین انتخاب‏ها یا سه انتخاب اوّل رنگ سیاه را بر مى‌گزیند و مسلمانان را به این انتخاب دعوت مى‏نماید؟
نگاه آغازین اسلام به رنگ سیاه، یک نگاه منفى است و هرگز آن را در حالات عادى و زمینه‏هاى روزمره زندگى، به عنوان یک رنگ برتر برنمى‏گزیند، حتی آن را رنگ شیطان و فرعون و نماد طغیان‏گرى، ستم و تاریکی معرفى مى‏کند و مى‏فرماید: «لباس سیاه نپوشید که لباس فرعون است»(1)رنگ برگزیده و انتخاب اوّل اسلام، رنگ سفید است که امام باقر(ع) مى‏فرماید: «هیچ لباسى بهتر از لباس سفید نیست».(2)
.
بعد از رنگ سفید، رنگ‏هاى زرد و سبز از طرف اولیاى دین توصیه شده اسلام است. از نظر اسلام، رنگ زندگى، حیات، حرکت و تلاش رنگ سفید است و آرامش بعد از تلاش و کوشش در رنگ سیاه (شب) مى‏باشد. پیامبر(ص) فرمود: "ألبسوا من ثیابکم البیاض فأنّها من خیر ثیابکم و کفّنوا فیها موتاکم؛(3) لباس سفید بپوشید زیرا آن بهترین لباس است و مرده هایتان را در لباس سفید کفن کنید".باز فرمود: «أحسن مازرتم الله عزّ و جلّ به فی قبورکم و مساجدکم البیاض؛ از بهترین لباس‌ها برای ملاقات با خدا در نماز و قبر، لباس سفید است».(4)استفاده از لباس سیاه ، در حال نماز مکروه است ، ولی در عزاداری استثنا شده است .(5)رنگ سیاه در مکتب اهل بیت(ع)، فقط در مصایب و سوگوارى‏ها مورد استفاده قرار گرفته است؛ یعنى، یک انتخاب نادر و استثنایى بوده است و نه انتخابى همیشگى. درنگاه ابتدایى رنگ سیاه، یک رنگ مکروه و ناپسند تلقى مى‏شود.رنگ سیاه در آخرین انتخاب قرار مى‏گیرد؛ آن هم از این جهت که به واسطه تأثیر روانى آن، موجب سکوت و سکون و آرامش گشته، شخص مضطرب را از مصیبت و حزن به آرامش روانى مى‏رساند و یاحداقل در این زمینه بسیار تأثیر دارد.اما در توجیه سیاه پوشی در مراسم عزاداری باید اموری را یادآور شویم:اوّلاً، سیاهپوشى سنت منطقى بشر در طول تاریخ بوده و در ایران باستان، یونان و اعراب رواج داشته است.شواهد تاریخى و ادبى نشان مى‏دهد رنگ سیاه از دیر باز در میان بسیارى از ملل و اقوام نشان عزا و اندوه بوده است. این امر به ایران یا دوران اسلام اختصاص ندارد و اعراب پیش از اسلام، ایرانیان و یونانیان باستان در عزا جامه سیاه یا کبود مى‏پوشیدند.(6)دوم، سیاهپوشى بر مصائب اهل بیت(ع) تداوم سیره انسانى است.گزارش‏هاى مستند تاریخى حکایتگر این حقیقت است که پیامبر و ائمه اطهار(ع) بر این سنت منطقى و رسم طبیعى مُهر تأیید گذاشته، در عزاى عزیزانشان سیاه پوشیده‏اند. به روایت ابن ابى الحدید در شرح نهج البلاغه، امام حسن(ع) در سوگ امیرمؤمنان على(ع) جامه سیاه پوشید و با همین جامه براى مردم خطبه خواند.(7)براساس حدیثى که اکثر محدثان نقل کرده‏اند، زنان بنى هاشم در سوگ اباعبدالله الحسین(ع) جامه سیاه پوشیدند(8).از این حدیث شریف ـ که مورد اعتماد و حجّت بوده و شخصیّت‌هایی از مشاهیر و ثقات اهل بیت آن را روایت نموده‏اند ـ استفاده میشود
:
1
ـ پوشیدن لباس سیاه در ماتم و عزا از صدر اسلام مرسوم بوده، بانوان بنی‌هاشم در ماتم حضرت سیّد الشّهدا(ع) لباس سیاه پوشیدند
.
2
ـ تشویق و ترغیب امام(ع) از این عمل، دلیل بر رجحان و مطلوبیت آن است؛ و فهمیده میشود که ادامه آن جهت فراموش نشدن این واقعة بسیار بزرگ تاریخی و بزرگداشت قیام سیّد الشّهدا مستحب است.مرحوم کلینى نقل مى‏کند که سلیمان بن راشد از پدرش نقل کرد: امام سجاد(ع) را دیدم که جبّه‏اى جلو باز و سیاه رنگ و طیلسانى کبود رنگ پوشیده بود.(9)برخی نوشته اند که دختر "ام سلمه" و زنان انصار در عزای "حمزه" و شهیدان اُحد لباس سیاه پوشیدند و "اسما بنت عمیس" نیز در عزای "جعفر طیار" سیاه پوشید.(10)ابونعیم اصفهانی روایت می کند: زمانی که خبر شهادت امام حسین(ع) به ام سلمه رسید، در مسجد پیامبر(ص) خیمه سیاه برپا کرد و خود جامة سیاه پوشید.(11)پس از شهادت امام حسین(ع) و یاران او، زنان بنی هاشم و طایفة قریش برای امام حسین(ع) لباس سیاه پوشیدند.(12)پوشیدن لباس سیاه توسط امام دلیل بر جواز آن در هنگام عزاداری است؛ زیرا در اندیشه شیعیان گفتار و رفتار ائمه(ع) حجت و دلیل بر مشروعیت هر کاری است

چرا لباس و پوشش سیاه؟

رنگ سیاه، از جهات
گوناگون، آثار و خواص مختلف دارد و به اعتبار هر یک، در مورد یا مواردى خاص، به کار مى‏رود.یکى از خواص و آثار رنگ سیاه، آن است که به صورت طبیعى، حزن آور و دلگیر و مناسب عزا و ماتم است. از همین رو، بسیارى از مردم جهان از این رنگ براى اظهار اندوه در مرگ دوستان و عزیزان خود استفاده می‌کنند. البته انتخاب رنگ سیاه در ایام سوگوارى، علاوه بر نکته فوق، علتى منطقى - عاطفى نیز دارد. آنکه در ماتم عزیزان خویش جامه سیاه مى‏پوشد و در و دیوار را سیاهپوش مى‏کند، بااین عمل مى‏خواهد بگوید و بفهماند: عزیز از دست رفته، مایه روشنى چشم و فروغ دیدگانم بود و دفن پیکرش در دل خاک به سان افول ماه و خورشید در چاه مغرب، پهنه حیات و زندگى را در چشمم تیره و تار ساخته و زمین و زمان را در سیاهى و ظلمت فرو برده است  

.-------------------------------------------------------------------------------------------------------- 

پی نوشت ها:
1-
بحارالانوار، ج 83، ص 248.
2-
همان، ج 78، ص 330
.
3-
محمدی ری شهری، میزان الحکمه، ح 18061
.
4-
همان، ح 18062
.
5-
محمد کاظم طباطبایی یزدی، العروة الوثقی، ج1، ص 572، منشورات مؤسسة العلمی للمطبوعات؛ آیت ا... محمد فاضل لنکرانی ، جامع المسائل، ج1، ص621، 2170

سؤال 2170.
6-
تمدن اسلامى در قرن چهارم هجرى، آدام‏متز، ترجمه على‏رضا ذکاوتى قراگزلو، ج‏2،ص‏127؛ سیاهپوشى در سوگ ائمه نور، 53-93
.
7-
ابن ابى الحدید، شرح نهج البلاغه، تحقیق محمد ابوالفضل ابراهیم، ج 16، ص 22

8-
بحارالانوار، ج 45، ص 188؛ وسائل الشیعه، ج 2، ص 890.
9-
وسائل الشیعه، ج 3، ص 361
.
10-
حسین رجبی، پاسخ به شبهات عزاداری، ص
104.
11-
همان، ص 103
.
12-
همان، ص 105
.
13-
شورى (42) آیه 23؛ هود (11) آیه 29
.
14-
بحارالانوار، ج 44، ص 287

15- ۱۵-
طوسى، امالى، ص 305.

http://www.pasokhgoo.ir/fa/node/2841 

 

 

 

چرا از1محرم درحالی که امام حسین هنوزشهیدنشده است سیاه میپوشند؟


 

این سوالی بود که هم برای من و شاید هم برای خیلی ها باشد .خیلی ها که از اول محرم سیاه میپوشند بر اساس عادت این کار را میکنند .ولی فلسفه آن را نمی دانند .این سوال برای من وشاید برای خیلی ها بی جواب بود ، تا امروز سحر .... - که -  مطلبی به من القاع شد که که جواب سوال من و شما بود .اما القاع :   در زمان قدیم وقتی پادشاهی می خواست وارد جایی بشود جارچیان ،
در صور میدمیدند که :به هوش باشید به گوش باشید پادشاه دارند تشریف فرما میشوند.و 

  

اما بعد:ما شیعیان با سیاه پوشیدن مان به جهان علام می کنیم که :  

به هوش باشید ،به گوش باشیدحضرت امام حسین بن علی(ع(شاه شهیدان عالم دارند به سرزمین کربلا تشریف می آورند

ولی آیا ما شیعیان نیابد بعد از شهادت امام حسین هنوز سیاه بپوشیم ؟ پس چرا پس از شهادت ازاداری ها کمرنگ تر میشه ؟

 

موضوع پوشیدن جامه سیاه که با فرا رسیدن ایام محرم الحرام حال و هوای خاصی به خود می گیرد، از گذشته تا به امروز دیدگاه اول، نظر کسانی است که با عشق و علاقه وصف ناپذیری در ایام محرم سوگواری اهل بیت(ع) خصوصا در دو ماه محرم و صفر، لباس سیاه به تن کرده و برقه های مشکی بیرقهای مشکی بر سر در منازل خود نصب می کنند و معتقدند که این اظهار حزن و همدردی با عترت پاک پیامبر(ص) است. دیدگاه دوم، نظر کسانی است که می گویند پوشیدن لباس سیاه، مفهوم چندانی ندارد و بی خاصیت است، و به نوعی تحت تأثیر القائات و تفکرات روشنفکر مأبانه قرار گرفته و با ژست های به اصطلاح علمی و تجددگرایانه به دیدگاه اول حمله می کنند و آنان را بدور از قافله تمدن معرفی می کنند. متأسفانه عده ای نیز به خاطر عدم آگاهی از حقیقت امر، دچار تحیر شده و در بلاتکلیفی اند که واقعیت کدام است؟
 

الف) از نظر فقهی، آنچه از روایات استفاده می شود، مکروه بودن پوشیدن لباس سیاه در نماز و غیر نماز است و از کراهت تجاوز ننموده است. نکته ای که قابل توجه می باشد اینکه، عده ای از فقها قائلند که پوشیدن لباس سیاه در عزاداری مامام حسین(ع) از این حکم کراهت مستثنی است و پوشیدن آن در عزاداری امام حسین (ع) کراهت ندارد، علت کراهت را اینگونه بیان کرده اند که پوشیدن لباس سیاه در ایام وفات ائمه (ع) خصوصا در ایام محرم و صفر، در حقیقت اظهار مودت و محبت به ساحت مقدس اهل بیت(ع) است. شیعیان و محبان آن بزرگواران با به تن کردن جامه سیاه، حزن و اندوه خود را ابراز کرده و به سفارش ائمه(ع) که فرموده اند: شیعیان در حزن ما محزونند، عمل می کنند بعلاوه این سیاه پوشی، خاصیت سازنده دیگری بنام احیاء امر اهل بیت(ع) دارد که مطلوب و محبوب آن ذوات مقدس است که فرمودند: « رحم الله من احیا امرنا» یعنی مشمول رحمت حق باد، کسی که امر ما را احیا کند . بدون تردید وقتی پیر و جوان، بزرگ و خردسال در این ایام لباس سیاه می پوشند، یادآور حزن و مصیبت جانکاهی است که وجود مقدس حضرت سید الشهداء (ع) رسیده است و حقیقت این است که بقاء اسلام مرهون دو ماه محرم و صفر است .  

ب) از نظر تاریخ چنانکه مورخین نوشته اند، بعد از واقعه جانسوز عاشورا، زنان خاندان پاک رسول الله(ص) اولین کسانی بودند که تا یک سال لباس سیاه به تن داشتند و چنان مشغول عزاداری بودند که امام سجاد(ع) برای آنها غذا فراهم می ساختند.درطول تاریخ نیز پوشیدن لباس سیاه در عزادری اهل بیت(ع) به صورت یک سنت ارزشمندی در بین شیعیان و محبان رایج بوده است.بعضی از فقهای بزرگ مقید بودند در ایام سوگواری امام حسین(ع) جامه سیاه می پوشیدند و به آن تبرک می جستند و با جدیت از آن نگهداری و مراقبت می کردند و وصیت می نمودند بعد از رحلتشان به عنوان تبرک با آنها دفن شود.بنابر این پوشیدن لباس سیاه در ایام سوگواری ائمه(ع) خصوصا در دو ماه محرم و صفر نه تنها کراهت ندارد بلکه از آن جهت که اظهار همدردی با آن ذوات مقدس و احیای امر ایشان می باشد، دارای فضیلتی بس بزرگ است.
 

 


           «

   

      ________________                              __ 

 

 

 ا َللّهُمَّ اجْعَلْ مَحْیاىَ مَحْیا مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَمَماتى مَماتَ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ
خدایا قرار ده زندگیم را زندگى محمد و آل محمد و مرگم را مرگ محمد و آل محمد.
 

اَللّهُمَّ اجْعَلْنى عِنْدَک وَجیهاً بِالْحُسَیْنِ عَلَیْهِ السَّلامُ فِى الدُّنْیا وَالاْخِرَةِ
خدایا قرار ده مرا نزد خودت آبرومند بوسیله حسین علیه السلام در دنیا و آخرت.
 

اَللّهُمَّ الْعَنْ اَوَّلَ ظالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍوَآخِرَ تابِعٍ لَهُ عَلى ذلِک
خدایا لعنت کن نخستین ستمگرى را که بزور گرفت حق محمد و آل محمد را و آخرین کسى که او را در این زور و ستم پیروى کرد.
 

اَللّهُمَّ ارْزُقْنى شَفاعَةَ الْحُسَیْنِ یَوْمَ الْوُرُودِ وَثَبِّتْ لى قَدَمَ صِدْقٍ عِنْدَک مَعَ الْحُسَیْنِ وَاَصْحابِ الْحُسَیْنِ
خدایا روزیم گردان شفاعت حسین علیه السلام را در روز ورود (به صحراى قیامت ) و ثابت بدار گام راستیم را در نزد خودت با حسین علیه السلام

 

 

شیعه در ایام عادی و روزهای معمول زندگی از پوشیدن لباس سیاه پرهیز می کند; اما به دهه اول محرم یا آخر صفر، ایام شهادت امیرمؤمنان (ع) و فاطمه زهرا (س) و نظایر آن که می رسد جامه مشکین می پوشد و در و دیوار و کوی و برزن را سیاه پوش می کند . فلسفه این سیاه پوشی چیست؟ این مقاله می کوشد، با طرح برخی از مسائل اصلی درباره چرایی سیاه پوشی، جویندگان حقیقت را با پاسخ این پرسش از جمله شما پرسشگر عزیز آشنا سازد  .

 

 

. لوازم دوستی
قرآن و روایات، دوستی خاندان رسول اکرم (ص) را بر مسلمانان واجب کرده اند . (2) دوستی لوازمی دارد و محب صادق کسی است که شرط دوستی را - چنان که باید و شاید - به جای آورد . یکی از مهم ترین لوازم دوستی، همراهی و همدلی با دوستان در غم ها و شادی ها است . از این رو، احادیث بر برپایی جشن و سرور در ایام شادی اهل بیت (ع) و ابراز حزن و اندوه در مواقع سوگ آنان تاکید ورزیده اند . حضرت علی (ع) می فرماید: شیعه و پیروان ما در شادی و حزن ما شرکت دارند; (3) امام صادق (ع) نیز فرمود: «شیعتنا جزء منا خلقوا من فضل طینتنا، یسوؤهم ما یسوءنا ما یسرهم ما یسرنا . . . ; (4) شیعیان ما پاره ای از خود ما بوده و از زیادی گل ما خلق شده اند، آنچه ما را بدحال یا خوشحال می سازد، آنان را بدحال و خوشحال می گردانداین وظیفه عقلانی و شرعی ایجاب می کند که در ایام عزاداری اهل بیت (ع) حزن و اندوه خود را در گفتار (اشک و آه و ناله و زاری) (5) ، رفتار (کم خوردن و کم آشامیدن) (6) ، و حتی پوشاک (پوشیدن لباسی که از حیث جنس و رنگ و نحوه پوشش در عرف حکایتگر اندوه و ناراحتی است) آشکار سازیم; اما چرا لباس و پوشش سیاه؟ چرا سیاه پوشی؟
رنگ سیاه، از جهات گوناگون، آثار و خواص مختلف دارد و به اعتبار هر یک از این خواص، در مورد یا مواردی خاص، به کار می رود . رنگ سیاه از جهتی رنگ پوشش است; یعنی سبب استتار و اختفا می گردد و برای چنین هدفی به کار گرفته می شود; (7) از جهت دیگر، رنگ هیبت و تشخص است . به همین سبب، لباس رسمی شخصیت ها سیاه یا سرمه ای سیر است . در نقل های تاریخی موارد فراوان می توان یافت که برای نشان دادن هیبت و تشخص فرد، گروه، حکومت یا مساله ای از این رنگ استفاده شده است . (8) یکی دیگر از خواص و آثار رنگ سیاه، آن است که این رنگ به صورت طبیعی، رنگی حزن آور و دلگیر و مناسب عزا و ماتم است . از همین رو، بسیاری از مردم جهان از این رنگ برای اظهار اندوه در مرگ دوستان و عزیزان خود سود می جویند . البته انتخاب رنگ سیاه در ایام سوگواری، علاوه بر نکته فوق، علتی منطقی - عاطفی نیز دارد . آن که در ماتم عزیزان خویش جامه سیاه می پوشد و در و دیوار را سیاهپوش می کند، بااین عمل می خواهد بگوید و بفهماند: عزیز از دست رفته، مایه روشنی چشم و فروغ دیدگانم بود و دفن پیکرش در دل خاک به سان افول ماه و خورشید در چاه مغرب، پهنه حیات و زندگی را در چشمم تیره و تار ساخته و زمین و زمان را در سیاهی و ظلمت فرو برده است . این مطلب شواهد گوناگون دارد . حضرت زهرا (س) هشت روز پس از رحلت حضرت رسول (ص)، بر مزار آن حضرت فریاد برآورد: «ای پدر، تو رفتی و با رفتن تو دنیا روشنی های خویش را از ما برگرفت و نعمت و خوشی اش را از ما دریغ کرد . جهان، به حسن و جمال تو، روشن و درخشان بود [ولی اکنون با رفتن تو] روز روشن آن سیاه گشته و تر و خشکش حکایت از شب های بس تاریک دارد . . . و حزن و اندوه، همواره، ملازم ما است . . .» (9) فردوسی نیز، با اشاره به قتل سیامک توسط دیوان، می گوید: چو آگه شد از مرگ فرزند، شاه از اندوه گیتی بر او شد سیاه بنابراین، سیاه پوشی به دلیل رمز و رازی که در این رنگ نهفته است، رسمی طبیعی و سنتی منطقی برای نشان دادن حزن و اندوه بوده، ملل و اقوام گوناگون در ایام عزا از آن بهره جسته اند . (10) سابقه سیاه پوشی
شواهد فراوانی در متون کهن ایرانی وجود دارد که سیاهپوشی را نشان ماتم و اندوه قلمداد کرده است . شاهنامه فردوسی که بیانگر فرهنگ و تمدن کهن ایران است، از مواردی که جامه سیاه را نمود عزا و غم تلقی کرده، آکنده می نماید . وقتی رستم به ست برادرش، شغاد، ناجوانمردانه کشته شد، با این بیت روبه رو می شویم: به یک سال در سیستان سوگ بود همه جامه هاشان سیاه و کبود در عصر ساسانیان، هنگامی که بهرام گور در گذشت، ولیعهدش یزدگرد سیاه پوشید: چهل روز سوگ پدر داشت راه بپوشید لشگر کبود و سیاه وقتی فریدون در گذشت نیز بازماندگان و سپاهش جامه سیاه پوشیدند: منوچهر یک هفته با درد بود دو چشمش پر از آب و رخ زرد بود سپاهش همه کرده جامه سیاه توان گشته شاه و غریوان سپاه این سیاهپوشی تا اکنون در ایران رایج است . (11) در اساطیر یونان باستان آمده است: زمانی که تیتس از قتل پاتروکلوس به دست هکتور شدیدا اندوهگین شد، به نشانه عزا سیاه ترین جامه هایش را پوشید . این امر نشان می دهدکه قدمت رسم سیاهپوشی در یونان به عصر هومر باز می گردد . در میان عبرانیان (یهودیان قدیم) نیز رسم آن بود که در عزای بستگان سرها را می تراشیدند و بر آن خاکستر می پاشیدند و لباس تیره می پوشیدند . (12) بستانی، در دائرة المعارف خود، رنگ سیاه را مناسب ترین رنگ عزا در تمدن اروپای قرن های اخیر گزارش کرده، می نویسد: «طول دوران عزاداری، بر حسب درجه نزدیکی به میت، از یک هفته تا یک سال طول می کشد و بیوه زنان دست کم تا یک سال عزا می گیرند و در این مدت لباس های آنان سیاه رنگ و خالی از هر گونه نقش و نگار و زیور آلات است .» (13) در کتب تاریخی گزارش شده است که عرب، در مواقع مصیبت، جامه خویش به رنگ سیاه می کرد . (14) در عصر پیامبر (ص) پس از پایان جنگ بدر که 70 تن از مشرکان و قریش به دست مسلمانان بر خاک هلاکت افتادند، زن های مکه در سوگ کشتگان خویش جامه سیاه پوشیدند . (15) شعر لبید، درباره سیاهپوشی زنان نوحه گر، مورد استشهاد بسیار از کتب لغت است: یخشمن حر اوجه صحاح فی السلب السود و فی الامساح (16) آن زنان در حالی که لباس های سیاه عزا و پلاس مویین بر تن کرده بودند، گونه های خویش را با ناخن می خراشیدند . پس شواهد تاریخی و ادبی نشان می دهد، رنگ سیاه از دیر باز در میان بسیاری از ملل و اقوام نشان عزا و اندوه بوده است . این امر به ایران یا دوران اسلام اختصاص ندارد و اعراب پیش از اسلام، ایرانیان و یونانیان باستان در عزا جامه سیاه یا کبود می پوشیدند . (17) سیاهپوشی در میان اهل بیت (ع(
گزارش های مستند تاریخی حکایتگر این حقیقت است که پیامبر اسلام (ص) و ائمه اطهار (ع) نیز بر این سنت منطقی و رسم طبیعی مهر تایید گذاشته و خود در عزای عزیزانشان سیاه پوشیده اند . به روایت ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه، امام حسن (ع) در سوگ امیرمؤمنان علی (ع) جامه سیاه پوشید و با همین جامه برای مردم خطبه خواند . (18) براساس حدیثی که اکثر محدثان نقل کرده اند، زنان بنی هاشم در سوگ اباعبدالله الحسین (ع) جامه سیاه پوشیدند: «لما قتل الحسین بن علی (ع) لبس نساء بنی هاشم السواد و المسوح و کن لاتشتکین من حر و لا برد و کان علی بن الحسین (ع) یعمل لهن الطعام للماتم; (19) وقتی امام حسین بن علی (ع) به شهادت رسید، زنان بنی هاشم لباس های سیاه و جامه های خشن مویین پوشیدند و از گرما و سرما شکایت نمی کردند و پدرم علی بن الحسین (ع) به علت [اشتغال آنان به] مراسم عزاداری، برایشان غذا درست می کردمرحوم کلینی چنان نقل می کند که سلیمان بن راشد از پدرش نقل کرد: امام سجاد (ع) را دیدم که جبه ای جلو باز و سیاه رنگ و طیلسانی کبود رنگ پوشیده بود . (20) این شیوه از سوی دیگر ائمه (ع) و بزرگانی چون ام سلمه، مختار ثقفی و سیف بن عمیره نخعی کوفی جریان داشته و در عصر غیبت تا کنون تداوم یافته است . (21( فلسفه سیاه پوشی عباسیان
عباسیان که در طول قیام داعیه خونخواهی شهدای اهل بیت (ع) داشته اند و وقتی به قدرت رسیدند، دولت خود را دولت آل محمد (ص) و ادامه خلافت علی بن ابی طالب (ع) خواندند، لباس سیاه را برای نشان دادن تداوم ماتم و اندوه شان در فقدان عزت پیامبر و مصائب اهل بیت (ع) انتخاب کردند . (22) براساس منابع تاریخی، پس از قتل فجیع زید و یحیی، آتش خشم مردم علیه رژیم اموی زبانه کشید و در خراسان بزرگ آن روز، شهری باقی نماند که مردمش، لباس سیاه نپوشیده باشند . قیام ابومسلم و ظهور سیاه جامگان عباسی نیز دقیقا در همین دوره حساس تاریخی صورت گرفت . بنی عباس که در بحبوحه قیام زید و یحیی خود و پیروان خویش را از معرکه و جنگ بابنی امیه و خطرات ناشی از آن برکنار داشته بودند، اوضاع و شرایط را جهت بهره برداری مناسب دیدند و به بهانه خونخواهی شهدای مظلوم کربلا و زید و یحیی، پرچم سیاه و سیاهپوشی را ابزار اعلام عزای شهدای اهل بیت (ع) ساختند و با این ترفند دوستداران اهل بیت (ع) را پیرامون خود گرد آوردند; و برای آن که این تبلیغ ظاهری را در اذهان مردم زنده نگه دارند، پس از به قدرت رسیدن، سیاهی پرچم و لباس را شعار همیشگی خویش ساختند . به دلیل همین فریبندگی ظاهری بود که امام صادق (ع) و دیگر ائمه (ع) به رنگ و لباس سیاه خرده می گرفتند; یعنی مخالفت امام در این موارد، به سیاهپوشی رسمی و خاصی که از سوی بنی عباس تحمیل شده و نماد بستگی و اطاعت از حکومت ستمگران به شمار می آمد، ناظر است نه سیاهپوشی در عزا و ماتم; به ویژه مصائب اهل بیت (ع). (23) سخن پایانی
آنچه به اجمال و اختصار گذشت، نشان می دهد: اولا، سیاهپوشی سنت منطقی بشر در طول تاریخ بوده و در ایران باستان، یونان و اعراب رواج داشته است . ثانیا، سیاهپوشی بر مصائب اهل بیت (ع) تداوم همان سیره انسانی است . ثالثا، سیاهپوشی از سوی عباسیان یا اعراب پس از اسلام به ایران منتقل نشده، از دیرباز در فرهنگ و تمدن ملت ایران ریشه داشته است . به هر روی، لباس سیاه نشانه عشق و دوستی به ساحت امامان پاک اعلان جانبداری از سرور آزادگان در جبهه ستیز حق و باطل و اظهار تیره شدن آفاق حیات معنوی است . آن که در عزای امامان نور (ع( خصوصا سالار شهیدان، جامه سیاه می پوشد، جسمی تیره ولی جانی روشن دارد، در ظاهر سیاه است ولی در باطن سپید . و چه خوش گفته است شیخ محمود شبستری در گلشن راز:
سیاهی گر بدانی نور ذات است ۞ به تاریکی درون، آب حیات است
چه می گویم که هست این نکته ، باریک ۞ شب روشن میان روز تاریک 

 

  پی نوشت:
1 .
احمد عزیزی .
2 .
شوری (42): 23; هود (11): 29; میزان الحکمة، ج 2، ص 236 .
3 .
بحارالانوار، ج 44، ص 287 .
4 .
امالی، شیخ طوسی، ص 305 .
5 .
در این خصوص نگا: چشمه فیض .
6 .
طبق فرموده امام صادق (ع) به معاویه بن وهب، عزاداران سیدالشهداء (ع) در روز عاشورا از آب و غذا دوری جویند تا آن که یک ساعت از وقت فضیلت نماز عصر بگذرد، آنگاه در حد لزوم به غذای معمول صاحبان مصیبت، سد جوع و عطش کنند .(نگا: تاریخ النیاحة الامام الشهید الحسین بن علی (ع)، سید صالح شهرستانی، ج 1، ص 157- 159) این روایت باید برای ما تامل برانگیز باشد .
7 .
نگا: یادداشت هایی در زمینه فرهنگ و تاریخ، دکتر غلامحسین یوسفی، ص 272و273 .
8 .
در کتاب برهان قاطع در برابر واژه سیاهپوش آمده است: «شب گرد و عسس و میر بازار و میر شب را گویند، و چاووش را نیز گفته اند و آن کسی باشد که پیشاپیش پادشاه دور باش گوید و این جماعت در قدیم به جهت هیبت و صلابت و سیاست سیاه می پوشیده اند،» (برهان قاطع، محمد حسین تبریزی، ص 683) ابن اثیر یکی از مورخان برجسته می نویسد: ابومسلم خراسانی روزی خطبه خواند . مردی برخاست و پرسید: این علامت سیاه که بر تو می بینم چیست؟ گفت: ابو زبیر از جابر بن عبدالله انصاری روایت کرده است که گفت: پیغمبر (ص) هنگام فتح مکه عمامه سیاه بر سرداشت و این لباس هیبت و لباس دولت است .» (الکامل، ابن اثیر، ترجمه عباس خلیلی، ج 9، ص 114)
9 .
بحارالانوار، ج 43، ص 174- 180 .
10 .
برای اطلاعات تفصیلی نگا: زندگی مسلمانان در قرون وسطی، دکتر علی مظاهری، ترجمه مرتضی راوندی، ص 68و69; رنگ در تاریخ ایران، دکتر مریم میراحمدی; فصلنامه مطالعات تاریخی، سال اول، ص 115 به بعد; فرهنگ البسه مسلمانان، دزی، ترجمه دکتر حسینعلی هرری، ص 342- 349 .
11 .
نگا: معجم البلدان، یاقوت حموی، ج 3، ص 452 و تاریخ گیلان و دیلمستان، میرسید ظهیر الدین مرعشی، ص 223 .
12 .
دائرة المعارف، پطرس باستانی، ج 6، ص 710- 712 .
13 .
همان .
14 .
اخبار الدولة العباسیة، تحقیق دکتر عبدالعزیز دوری و دکتر عبدالجبار مطلبی، ص 247 .
15 .
السیرة النبویة، ابن هشام، تحقیق مصطفی سقا، ج 3 . ص 10و11 .
16 .
سیاهپوشی در سوگ ائمه نور، علی ابوالحسنی، ص 76و77 .
17 .
برای اطلاع بیش تر نگا: تمدن اسلامی در قرن چهارم هجری، آدام متز، ترجمه علی رضا ذکاوتی قراگزلو، ج 2، ص 127 به بعد; سیاهپوشی در سوگ ائمه نور . همان ص 53- 93 .
18 .
شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، تحقیق محمد ابوالفضل ابراهیم، ج 16، ص 22 .
19 .
بحارالانوار، ج 45، ص 188; وسائل الشیعة، ج 2، ص 890 .
20 .
وسائل الشیعه، ج 3، ص 361 .
21 .
نگا: سیاهپوشی در سوگ ائمه نور، ص 129- 155 .
22 .
نگا: شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، ج 7، ص 172; تاریخ الاسلام، دکتر ابراهیم حسن، ج 1، ص 408 و ج 2، ص 447- 448 .
23 .
نگا: سیاهپوشی در سوگ ائمه نور، ص 195- 200 .

http://www.mobilestan.net/showthread.php?t=88201

 

 

ولقد عظمت المصیبه بک علینا و علی جمیع اهل الاسلام»