بسمه تعالی

بازدید علمی از سازمان انرژی های نوایران ( سانا )

گروه درسی جغرافیاوزمین شناسی وفیزیک در تاریخ 27/2/90 به همراه تعدادی از همکاران و علاقمندان از سایت سازمان انرژی های نو واقع در طالقان بازدید به عمل آوردند.

در این بازدید کارشناسان سازمان انرژی های نو درباره ماکت های مختلف موجود در سایت که فرآیند استفاده از انرزی های پاک را نشان می دادند توضیحاتی را ارائه دادند.

با توجه به توضیحات مطرح شده این انرژیها شامل

ا- انرژیهای بدست آمده از سوخت زباله که تحت عنوان انرژِی biomass یاانرژی زیست توده ای میباشد که  روش  ایجاد انرژی به این صورت است که زباله های شهری و فاضلابها را در محفظه سر پوشیده حبس میکنند تا در اثر تجزیه شدن متان آزاد شود و از این گازمیتوان برای مصارفی مثل تولیدحرارت یادر صنایع مورد استفاده قرار داد.

2-نیروگاه بادی که باانرژی باد توربینهای بادی به حرکت درمیایند که دولت سعی دارد با دادن امتیاز این قسمت به بخش خصوصی افراد رابه سرمایه گذاری دراین قسمت تشویق کند.

نیروگاههای بادی ایران در منجیل .رودبار.سیاه پوش. وبینالود فعال هستند

3-انرژی حاصل از نور خورشید که با قراردادن آئینه ها که میتواند انرژی خورشید را متمرکز کنند موجب تولیدانرژی الکتریکی برای گرم کردن آب در آبگرمکنهای نوری وهمینطور تولید برق  درساختمان مرکزی که در مرکز کانونهای آئینه های قرادارد میشود.

4-انرژی هیدروژنی که درایران بایدکار بیشتری بر روی این قسمت صورت بگیرد.

5-انرژی گرمایی درون زمین که باحفر چاه و منتقل کردن گرمای درون زمین بوسیله سیالا ت مثل آب به سطح زمین وانتقال آن بوسیله لوله ها  به معابر عمومی ویا استخر ها موجب گرم شدن این مکانها میگردد.

در ادامه نمونه های از ماکتها در داخل نمایشگاه و سپس نمونه هایی که در داخل محوطه باز سازی شده بود مانند اجاق های خورشیدی، آب گرمکن خورشیدی، خشک کن خورشیدی و ... مورد بازدید همکاران قرار گرفت و نحوه استفاده از آنها توضیح داده شد.

اداره آموزش و پرورش شهرستان اسلام شهر

گروه درسی زمین شناسی - ذوالقدر 

خبر نامه شماره (3) زمین شناسی

اردیبهشت 90

گروه زمین شناسی اسلام شهر

 

شهر تهران دارای پنج تصفیه خانه در حال بهره برداری است که مشخصات کلی آنها به شرح زیر می باشد

(تصفیه خانه شماره یک)جلالیه

تاریخچه و محل احداث

تصفیه خانه شماره یک (جلالیه) از قدیمی ترین تصفیه خانه های ایران واقع در ضلع جنوب شرقی تقاطع خیابان دکتر فاطمی و خیابان حجاب می باشد.

مطالعه و عملیات اجرائی آن از اواخر دهه 1320 شروع و در نیمه اول سال 1334 هجری شمسی به بهره برداری رسیده است.

منبع تامین آب این تصفیه خانه رودخانه کرج از ایستگاه آبگیر بیلقان است.

آب خام بعد از حذف شن و ماسه و شاخه و برگهای بزرگ و انجام کلرزنی مقدماتی در آبگیر توسط دو خط لوله فولادی به قطر 1000 میلیمتر و بطول 40 کیلومتر بصورت ثقلی به تصفیه خانه انتقال می یابد.

تصفیه خانه شماره دو  (کن)

بزرگترین تصفیه خانه ایران واقع در منطقه غرب تهران (شهرزیبا) شامل دو بخش است که در سالهای 1342 و 1349  مورد بهره برداری قرار گرفته اند و منبع تامین آب تصفیه خانه شماره دو، رودخانه کرج بوده که پس از عبور از محل آبگیر بیلقان و حذف ذرات معلق درشت و پیش کلرزنی (به دلیل امکان زمان ماند بالا و حذف میکروارگانیسم های موجود در آب) پس از طی مسافت 33 کیلومتر از طریق دو لوله بتنی با قطر 2000 میلی متر به محل تصفیه خانه وارد      می شود.

تصفیه خانه های شماره 3 و 4 (تهرانپارس)

تصفیه خانه های سوم و چهارم در شمال شرقی تهران در بلوار شهید عباسپور، در ابتدای شهرک حکیمیه واقع شده اند. تصفیه خانه شماره 3 در سال 1346 و تصفیه خانه شماره 4 در سال 1363 هجری ـ شمسی هر کدام با ظرفیت طراحی 4 مترمکعب در ثانیه به بهره برداری رسیده است. آب خام ورودی از سد لتیان و از طریق تونل تلو به طول حدود 10 کیلومتر و قطر 7/2 متر از سد لتیان انتقال می یابد که پس از انجام فرآیندهای مختلف تصفیه (فیزیکی ـ شیمیایی)، آب مناطق شرق و بخشهایی از شمال و مرکز و جنوب شهر تهران را تامین می کند.

تصفیه خانه شماره پنج

تصفیه خانه پنجم در شمال شرق شهر تهران قرارداد این تصفیه خانه در سال 1383 مورد بهره برداری قرار گرفته است. منبع تامین آب این تصفیه خانه سد لار است که بعد از طی مسافتی به طول تقریبی 40 کیلومتر وارد تونلی به قطر  میلی متر 3600 شده و وارد تصفیه خانه می شود. در این تصفیه خانه تصفیه آب از نوع فیزیکی و شیمیایی است و عوامل آلاینده از این طریق حذف می شوند. کانال آب خام به طول 26/38 متر و به عرض 6-5/9 متر و به عمق 4-8/6 متر بعد از تونل احداث شده است. در ورودی آب به تصفیه خانه کلرزنی اولیه به منظور از بین بردن ارگانیسمهای بیماری زا و اصلاح نسبی رنگ و بو و طعم آب خام انجام می گیرد.

تصفیه خانه پنجم مجهز به بهترین تکنولوژی کنترل فرآیند می باشد. کلیه قسمتها، شیرآلات، گیتها، الکتروموتورها، پمپها و ... از طریق سیستم PLC (کنترل هوشمند) قابل کنترل، برنامه ریزی و بهره برداری می باشند و اطلاعات موردنیاز واحد بهره برداری از طریق پلاسماهای واقع در اطاق کنترل، قابل بررسی، مشاهده و اقدام می باشد.

 

ماموتها تا چهار سال دیگر به دنیا می آیند

 

می توانید تا چهار سال دیگر در باغ وحشها به دیدن ماموتهای عظیم الجثه بروید، فیلهای عظیم الجثه و پوشیده از مویی که هزاران سال پیش منقرض شده اند و قرار است تا چهار سال دیگر با بهره گرفتن از فناوری شبیه سازی به حیات بازگردانده شوند. تلاشهایی که پیش از این در دهه 1990 برای استخراج هسته سلولی از بافتهای پوستی و ماهیچه ای ماموتها انجام گرفته بود، به دلیل آسیبهای جبران ناپذیری که به بافتهای کشف شده در سیبری وارد آمده بود با موفقیت مواجه نشدند.اما پیشرفتهای علمی که از سال 2008 و با تلاشهای "تروهیکو واکایاما" در مرکز توسعه زیستی ریکن انجام گرفت امکان شبیه سازی موش را از سلولهای موشی دیگر که برای 16 سال منجمد شده بود و با استفاده از تکنیک تقسیم سلولی آزمایشگاهی فراهم آورد.اکنون بر دشواری های شیوه شبیه سازی غلبه شده و به گفته دانشمندان دانشگاه کیوتو که قصد دارند گونه ای از ماموتها را که پنج هزار سال پیش منقرض شده را احیا کنند، تنها چیزی که اکنون به آن نیاز است، نمونه ای مناسب از بافت نرم ماموتی منجمد است.این محققان قصد دارند برای شناسایی هسته سلولهای زیست پذیر ماموت پیش از اینکه آنها را از دیگر سلولها جدا کنند، شیوه واکایاما را به کار گیرند. سپس هسته سلول به سلول قابل باروری فیل آفریقایی تزریق شده و از این جاندار به عنوان مادر جانشین ماموت استفاده خواهد شد.به گفته دانشمندان پیش از بارداری فیل به دو سال زمان نیاز خواهد بود و دوران بارداری این جاندار نیز 600 روز به طول خواهد انجامید.

کشف پدر بزرگ کوتوله دایناسورهای گوشتخوار

 

گروهی از دیرینه شناسان آمریکایی موفق شدند در آرژانتین بقایای فسیلی جد دایناسور گوشتخوار" تیرانوساروس رکس" را پیدا کنند که کوتوله بوده و کمتر از 5/1 متر قد داشته است. دانشمندان دانشگاه شیکاگو یک دایناسور جدید به نام Eodromaeus را کشف کردند که در ابتدای عصر دایناسورها در حدود 230 میلیون سال قبل می زیسته است.این دایناسور کوچک دو پا در دوره متاخر تریاسه می زیسته و تفاوتها و شباهتهایی با گونه دیگر هم عصر خود به نام Eoraptor داشته است.دیرینه شناسان پس از مقایسه این دو گونه از دایناسورها دریافتند که Eodromaeus با توجه به شکل جمجمه و کشیدگی پوزه، جد دایناسورهای گوشتخواری چون " تیرانوساروس رکس" بوده است.براساس گزارش ساینس، این دایناسور کوتوله که 120 سانتیمتر قد و بین 7 تا 8 کیلوگرم وزن داشته است

بلندپروازى دانشمندان در دستيابى به اعماق زمين نخستين چاه عميق تا جبه زمين حفر مى شود

 

 

 

دانشمندان اروپايى در اقدامى بى‌سابقه اعلام کرده‌اند که قصد دارند در پوسته زمين گودالى حفر کرده و به جبه برسند. اين اقدام که قرار است از سوى دانشمندان مرکز ملى اقيانوس‌شناسى در ساوث‌همپتون انگليس و دانشگاه مونت پليه فرانسه انجام شود، تاکنون انجام نشده و اين اولين بار است که دانشمندان در مورد آن برنامه‌ريزى مى‌کنند. جبه زمين قسمتى از سياره است که بين پوسته و هسته آهنى مرکز آن قرار گرفته و براى دستيابى به آن بايد از نقطه‌اى در اقيانوس که از پوسته نازکترى برخوردار است عمل حفارى را انجام داد. حتى در اين صورت نيز بايد از ميان حدود هشت کيلومتر سنگ سخت حفارى کرد. اين عمليات بسيار سخت و خطرناک است چرا که با نزديکتر شدن به جبه، دما بالاتر رفته و تا 570 درجه فارنهايت خواهد رسيد که در اين دما تمام امکانات حفارى غيرقابل استفاده خواهند شد. آخرين مشکل، فشار جوى است که در عمق زمين بيشتر مى‌شود. دانشمندان قصد دارند با حفر اين چاه نمونه‌هايى از جبه را استخراج کرده و مورد آزمايش قرار دهند. اين اولين بارى نيست که نمونه‌اى از جبه زمين احيا مى‌شود، چرا که آتشفشان‌ها ميليون‌ها نمونه از مواد زير پوسته را به سطح زمين مى‌آورند ولى اين اولين بارى است که چنين نمونه‌اى بدون طى کردن فرآيند قبلى به دست انسان مى‌رسد. دانشمندان قرار است در ماه‌هاى پيش رو تحقيقات خود را براى تعيين مکان مناسب در جايى در اقيانوس اطلس آغاز کنند، اما انتظار مى‌رود که بر اساس فناورى کنونى و همچنين سرماايه کنونى، اين عمليات تا سال 2018 آغاز نشود.

زشتی های سال 89 را بشناسید/ بلایای طبیعی که زمین را دگرگون کردند

 

زلزله، سیل، سونامی، فورانهای آتشفشانی و شعله های خورشیدی از رویدادهای طبیعی در سال گذشته بودند که چهره زمین و زندگی ساکنانش را نازیبا ساختند. در ادامه به برخی از مهمترین این رویدادها اشاره خواهد شد.

25 فروردین 1389: زمین لرزه ای به قدرت 7.1 ریشتر شمال غرب چین را لرزاند و هزار و 400 کشته، 332 مفقود و حدود 12 هزار مجروح برجای گذاشت.ا ین زمین لرزه در شمال غربی چین رخ داد و استان "قین گای" را لرزاند. در همین روز  آتشفشان "ایجافجالاجوکول" در جنوب ایسلند فعال شد و با ایجاد ابرهایی متراکم از خاکسترهای آتشفشانی، در سیستم حمل و نقل هوایی جهان اختلال ایجاد کرده و خسارتهای قابل توجهی به جا گذاشت.

30 فروردین 1389: زلزله ای به قدرت 5.3 ریشتر در ایالت سمنگان افغانستان دست کم 7 نفر کشته و 70 نفر دیگر زخمی به جا گذاشت.

3 مرداد 1389: آتش سوزی عظیمی در اثر خشکسالی در نواحی جنگلی روسیه آغاز و وزش باد موجب گسترش آن شد. علاوه بر خسارات مالی فراوان، بیش از 20 نفر در پی این آتش سوزی ها جان خود را از دست داده و صدها نفر بی خانمان شدند. جنگلهای "نیژنی نوگورود" به دلیل خشکسالی عظیمی که طی 130 سال گذشته بی سابقه بوده، دچار آتش سوزی شده بود.

15 مرداد 1389: وقوع سیل در کشمیر هند منجر به کشته شدن صد نفر و مجروح شدن 400 نفر شد. ریزش باران سنگین در این منطقه منجر به کشته شدن بیش از صد نفر و تخریب خانه های متعددی شد.

4 آبان 1389: وقوع زلزله، سیل و آتشفشان در اندونزی موجب مرگ 350 تن شد و بیش از 40 هزار نفر را بی خانمان کرد. این رویدادهای زنجیره ای با وقوع سونامی در غرب اندونزی در پی زلزله ای 7.7 ریشتری که امواجی به طول سه متر به وجود آورد، آغاز شد. سپس بر اثر فوران کوه آتشفشانی مراپی در این منطقه بیش از 40 هزار تن از ساکنان، خانه های خود را ترک کردند.

1 دی 1389: زلزله ای با قدرت 7.4 ریشتر سواحل جنوبی ژاپن را لرزاند اما این زلزله تلفات و لطماتی در پی نداشت. این زلزله در نزدیکی جزایر "اوگاساوارا" و در حدود یک هزار کیلومتری جنوب توکیو رخ داد.

29 دی 1389: زمین لرزه ای به قدرت 7.2 ریشتر کشور پاکستان را لرزاند که این زلزله سب لرزش بخشهایی از استان سیستان و بلوچستان نیز شد. این زلزله در 34 مایلی دالبندین در استان بلوچستان در نزدیکی مرز افغانستان و ایران اتفاق افتاد و استان سیستان و بلوچستان ایران را نیز لرزاند.

12 دی 1389: آرکانزاس آمریکا شاهد بارش بارانی از پرندگان سیاه بود که به طور غیرقابل توضیحی مرده بودند و همچون بارانی بر سر شهروندان این شهر کوچک فرو می ریختند. یک روز پس از این رویداد بیش از 100 هزار ماهی در فاصله حدود 201 کیلومتری از منطقه ای که پدیده اسرارآمیز باران پرندگان سیاه مرده رخ داد به دلایل ناشناخته ای مردند. و چند روز بعد پدیده اسرارآمیز باران پرندگان مرده که از آخرین روز سال 2010 در آرکانزاس آمریکا آغاز شده بود به اروپا نیز راه یافت و قتل عامهای غیرقابل توضیح دیگری در سایر نقاط دنیا به ثبت رسید. در این رویداد در فاصله 100 کیلومتری گوته بورگ سوئد بین 50 تا 100 کلاغ نیمه جان و در حال مرگ بر روی زمین افتادند.

6 بهمن 1389: قله آتشفشانی "شینموداک" از رشته کوه های آتشفشانی "کریشیما" آغاز به فوران کرد که این فوران در تاریخچه 52 سال گذشته این آتشفشان یکی از قدرتمندترین فورانها به شمار می رود. این فوران عظیم تمامی روستاها و مزارع نزدیک را در زیر خاکستر مدفون کرد و باعث شد مقامات محلی از ساکنان بخواهند این منطقه را به شعاع دو کیلومتر تخلیه کنند.

16 بهمن 1389: سنگ آسمانی CQ 2011 با قطری برابر یک متر از فاصله پنج هزار و 480 کیلومتری از سطح زمین در منطقه ای در اقیانوس آرام میانی عبور کرد. پنج روز بعد سنگ کیهانی CA7 2011 با ابعادی برابر 2.8 متر از فاصله 103 هزار و 480 کیلومتری از زمین عبور کرد. هیچ یک از این دو اخترواره برای زمین تهدید جدی به شمار نمی رفتند.

28 بهمن 1389: بزرگترین پرتو خورشیدی طی چهار سال گذشته به زمین ارسال شد، این پرتو غول پیکر از لکه ای خورشیدی سرچشمه گرفته بود که به سرعت در حال بزرگتر شدن بوده است. این شعله خورشیدی موجب اختلال در تکنولوژی های ارتباطاتی بر روی زمین و شکل گیری شفقهای شمالی در آسمان شد.

30 بهمن 1389: زلزله قدرتمند 7.4 ریشتری نیوزیلند مناطق مرکزی کشور نیوزیلند را به شدت تکان داد. کارشناسان در ابتدا وقوع یک سونامی قوی را محتمل می دانستند. کانون این زلزله شهر کرایست چرچ (Christchurch) بود و در ابتدای وقوع حادثه خانه ها فرو ریخت. شمار تلفات این زمین لرزه در نیوزیلند به 103 کشته و 164 مجروح رسید و 228 نفر نیز مفقود شدند.

15 اسفند 1389: فعالترین آتشفشان جهان در هاوایی پس از به وجود آمدن شکافی بر روی بدنه اش فعالیت را از سر گرفت و مواد مذاب را تا ارتفاع 19 متری به هوا پرتاب کرد.این فوران آتشفشانی هیچ خسارت جانی یا مالی وارد نکرده است اما به توریستها اخطار داده شده تا فاصله ایمن خود را از این آتشفشان حفظ کنند.

20 اسفند 1389: زمین لرزه ای 9 ریشتری و در پی آن امواج سونامی غول پیکر سواحل شمالی کشور ژاپن را در هم کوبید. این رویداد که یکی از فجیع ترین حوادث طبیعی سال گذشته بوده و هنوز ساماندهی و عملیات امداد و نجات در مناطق آسیب دیده ادامه دارد، منجر به کشته و مفقود شدن بیش از 18 هزار انسان شد و با اختلال در عملکرد نیروگاه اتمی فوکوشیما، و وقوع چهار آتش سوزی در رآکتورهای این نیروگاه، مناطق حاشیه ای این نیروگاه تحت تشعشعات رادیو اکتیو قرار گرفته و آلوده شد. شدت این زمین لرزه به اندازه ای بوده است که محور چرخش زمین 10 سانتیمتر و خطوط ساحلی کشور ژاپن چهار متر جه به جا شدند. 

اداره آموزش و پرورش شهرستان اسلامشهر

کارشناسی تکنولوژی و گروههای آموزشی متوسطه

گروه درسی زمین شناسی

 

اطلاعیه۱۲ گروه زمین شناسی 

به: مدارس متوسطه

موضوع: مسابقه آنلاین دبیران زمین شناسی

به اطلاع دبیران محترم می رساند، گروه درسی زمین شناسی در نظر دارد در تاریخ 18/2/90 روز یکشنبه مسابقه آنلاین (online) برگزار نماید.

همکاران محترم جهت شرکت در مسابقه به سایت www.esamuz.com مراجعه نمایند.

لازم به توضیح است که زمان برگزاری آزمون فقط تا پایان تاریخ اعلام شده می باشد.

اداره آموزش و پرورش شهرستان اسلامشهر

کارشناسی تکنولوژی و گروههای آموزشی متوسطه

گروه درسی زمین شناسی

فرم نقد وبررسی کتاب زمین شناسی سوم و چهارم (90-89 )

از همکاران محترم خواهشمند است، فرم زیر را کامل نمایند.  

نام کتاب :                               موضوع :                      نام منطقه :                    کتاب درسی

مخاطبان

دانش آموزان    5                 پایه سوم   5                          پیش دانشگاه   5                            معلمان  5                                   

سوالات

1-آیا اهداف مباحث با رشد شناختی دانش آموزان پایه ی مورد نظر هماهنگی دارد؟

بلی    خیر اگر خیر کدام مورد

2-آیا محتوی دروس ، به ایجاد و تقویت خلاقیت و ابتکار در دانش آموزان منجر می شود؟

بلی  خیر     اگر خیر، کدام مورد

3- آیا مهارتهایی مانند حل مسئله ، محاسبات ذهنی، تجسم فضایی ، استدلال ، تفکر منطقی ، دست ورزی، و.. توجه شده است؟

بلی   خیر   اگر خیر، کدام مورد:

4-آیا اهداف مبحث با نیازهای امروز (کاربرد مبحث در زندگی روزمره) دانش آموز هماهنگ است؟

بلی  خیر     اگر خیر کدام مورد :

5-آیا در ارائه محتوا از رسانه های مناسب استفاده شده است؟

بلی    خیر  اگر خیر کدام مورد

6-آیا بین مفاهیم کتاب و تتصاویر و شکلهای رسم شده تناسب و هماهنگی وجود دارد؟

بلی     خیر     اگر خیر کدام مورد

7-آیا رنگ ها شکلها و طرح ها در برانگیختن ذوق دانش آموزان موثر است؟

بلی     خیر    اگر خیر کدام مورد

8-آیا شکل ها و تصاویر با رشد ذهنی (گروه سنی) فراگیران مطابقت دارد؟

بلی       خیر       اگر خیر کدام مورد

9-آیا در تنظیم محتوای کتاب درسی ارائه مطلب از ساده به مشکل ، از عینی به ذهنی ، از نزدیک به دور رعایت شده است؟

بلی      خیر     اگر خیر کدام مورد

10-آیا فعالیتهای یادگیری بر اساس چهار مرحله ای پیش بینی  در آموزش( مفهوم تکنیک مهارت و کاربرد) تنظیم شده است؟

بلی  خیر اگر خیر کدام مورد :

نوشتار

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فیزیکی

11-آیا تمرین های کتاب درسی با رشد ذهنی دانش آموزان تناسب دارد؟

بلی      خیر   اگر خیر کدام مورد

12-آیا تعداد تمرین ها و مسئله ها در هر مبحث کافی است؟

بلی      خیر   اگر خیر کدام مورد

13-آیا در تمرین ها و مثال های کتاب درس اشتباهات علمی وجود دارد؟

بلی      خیر   اگر خیر کدام مورد

14-آیا هماهنگی و ارتباط منطقی بین مبحث مورد نظر در این پایه با مطلب کتابها در سایر پایه ها رعایت شده است؟

بلی      خیر   اگر خیر کدام مورد

15-ایا هماهنگی و ارتباط منطقی میان مبحث مورد نظر در این پایه با مطالب کتاب های هم پایه رعایت شده است؟

بلی      خیر   اگر خیر کدام مورد

16-آیا شیوه نگارش و کاربرد واژگان در متن( از جهت قابل فهم بودن) با توجه به رشد سنی و آموخته های دانش آموزان است؟

بلی      خیر   اگر خیر کدام مورد

17-آیا مبحث مورد نظر با زمان بندی (بودجه بندی) هماهنگی دارد؟

بلی      خیر   اگر خیر کدام مورد

18-آیا محتویات کتاب درسی تجارب و آموخته های قبلی فراگیران را مد نظر قرار داده است؟

بلی      خیر   اگر خیر کدام مورد

19-آیا در تنظیم محتوای کتاب درسی ارتباط طولی مطالب حفظ گردیده است؟

بلی      خیر   اگر خیر کدام مورد

20- آیا مطالب مطرح شده در مبحث با شرایط و ویژیگی های فرهنگی – اجتماعی متناسب است؟

بلی      خیر   اگر خیر کدام مورد

21- اگر برای ایجاد هماهنگی بیشتر مبحث مورد نظر مثل : جابجایی بخشی از کتاب به پایه های بالاتر یا پایین تر یا درباره ی سایر موارد پیشنهادی دارید مرقوم بفرمایید:

 

اداره آموزش و پرورش شهرستان اسلامشهر

کارشناسی تکنولوژی و گروه آموزشی متوسطه

گروه زمین شناسی

اطلاعیه۱۰ گروه زمین شناسی

به: مدارس متوسطه

موضوع: نقد و بررسی کتاب سوم و چهارم زمین شناسی

به اطلاع دبیران محترم زمین شناسی می رساند، به پیوست فرم نقد و بررسی کتاب سوم و چهارم زمین شناسی ارسال می گردد.

لذا از دبیران محترم و 2 نفر از دانش آموزان هر پایه؛ خواهشمند است فرم پیوستی را تکمیل نموده و تا تاریخ 20/12/89 به گروههای آموزشی ارسال نمایند.

اداره آموزش و پرورش شهرستان اسلامشهر

کارشناسی تکنولوژی و گروههای آموزشی متوسطه

گروه درسی زمین شناسی

اطلاعیه۱۱ گروه زمین شناسی 

به: مدارس متوسطه

موضوع: اسامی نفرات برتر المپیاد زمین شناسی دانش آموزی

به اطلاع مدیران محترم می رساند، نفرات اول تا سوم المپیاد زمین شناسی  به شرح ذیل اعلام می گردد.

 

سوم متوسطه

نام و نام خانوادگی

نام دبیر

نام دبیرستان

رتبه

امتیاز

زهرا کشاورز بهادران

خانم فلاح

مکتب القرآن

اول

18

سمیه مهدی خانلو

خانم فلاح

مکتب القرآن

دوم

17

مهسا آلسُلو

خانم موسی

هدف

سوم

16

الهام امیدی

خانم طحان زاده

قاضی طباطبایی

سوم

16

 

چهارم متوسطه

نام و نام خانوادگی

نام دبیر

نام دبیرستان

رتبه

امتیاز

مریم آقازاده

خانم سیف

توحید

اول

19

شبنم مهاجری

خانم ملک محمدی

پیام قرآن

دوم

18

زینب رسولی

خانم سیف

توحید

سوم

15

نرگس تاجیک

خانم ایمانی

آل طه

سوم

15

اداره آموزش و پرورش شهرستان اسلامشهر

کارشناسی تکنولوژی و گروههای آموزشی متوسطه

گروه درسی زمین شناسی

 اطلاعیه۸ گروه زمین شناسی

به : مدارس متوسطه

موضوع : برگزاری المپیاد دانش آموزی درس زمین شناسی ( سال سوم و چهارم )

به اطلاع می رساند، گروه زمین شناسی در نظر دارد المپیاد زمین شناسی در سطح منطقه برگزار نماید. لذا از دبیران محترم تقاضا می شود از هر پایه اسامی دو نفر از     دانش آموزان برتر را تا تاریخ 15 بهمن 89 به گروه های آموزشی ارسال نمایند.

از نفرات اول تا سوم هر پایه تقدیر و تشکر به عمل خواهد آمد.

منابع:

1-سال سوم: تا آخر فصل 6 (سنگ آذرین)

2-سال چهارم: تا آخر فصل 8 (تحولات گذشته )

زمان برگزاری : روز یکشنبه مورخه 8/12/89

ساعت برگزاری : 10 صبح

مکان برگزاری : ساختمان ضمن خدمت- گروههای آموزشی

اداره آموزش وپرورش شهرستان اسلامشهر

کارشناسی گروه های آموزشی متوسطه

گروه درسی زمین شناسی

خبر نامه شماره(2)

زمین شناسی

بهمن 89

گروه زمین شناسی اسلام شهر

سفر بین ستاره ای تا 200 سال دیگر امکانپذیر است

دانشمند سابق سازمان ناسا طی محاسباتی جدید اعلام کرد انسان تا 200 سال آینده توانایی رفتن به فضاهای بین ستاره ای را به دست نخواهد آورد. یکی از دانشمندان و محققان سابق سازمان ناسا محاسبات جدید و جالب توجهی را در رابطه با سفرهای بین ستاره ای انجام داده است.وی می گوید تا 200 سال دیگر انسان قادر به سفر کردن به هدفی در میان ستاره ها نخواهد بود تا آن زمان نیز تمامی فضاپیماهایی که از پیش برای آغاز چنین سفری ساخته شده اند، منسوخ و کهنه خواهند شد."مارک میلیس" رئیس سابق پروژه BPP ناسا و بنیانگذار انجمن "تائو زیرو" که پشتیبانی از مطالعات درباره سفرهای بین ستاره ای را به عهده داشته است، معتقد است بدون در نظر گرفتن موانع سیاسی و مالی، انرژی و دست یافتن به مقادیر کافی از آن برای آغاز سفری بین ستاره ای تا سال 2196 به طول خواهد انجامید.وی با مقایسه های فراوان به چنین محاسباتی دست پیدا کرده و آنها را در نشستی نجومی عنوان کرده است. میلیس با بررسی 27 سال اطلاعات درباره مسائل مرتبط با انرژی، انرژی مورد نیاز برای اجرای چنین ماموریتهایی، انرژی های فردی و حتی برتری های اجتماعی دو سفر ممکن را انتخاب کرد: سفری بی هدف در یک فضاپیمای جمعی بین ستاره ای و یا سفری 75 ساله به آلفا-قنطورس.میلیس با آزمودن میزان انرژی مورد نیاز برای پرتاب شاتلهای فضایی در 30 سال پیش که بخشی جزئی از انرژی های قابل استفاده کشور آمریکا به شمار می رفت، دریافت که برای اجرای پروازهای بین ستاره ای نسبتی مشابه را باید در نظر گرفت.به گفته وی برای پرواز فضاپیمایی 500 سرنشینه در سفری یک طرفه، به دست کم یک اگزا ژول انرژی نیاز خواهد بود، انرژی برابر هزار و 18 ژول که از انرژی مصرفی کل جهان در یک سال مقداری کمتر است.همچنین برای سفری بدون سرنشین به سوی آلفا-قنطورس انرژی مورد نیاز از این هم بیشتر خواهد بود زیرا با رسیدن به نزدیکترین همسایه ستاره ای باید از سرعت فضاپیما کاست که این خود به هزار و 19 زول انرژی نیاز دارد، حتی بدون در نظر گرفتن سوخت مورد نیاز، فضاپیمای 500 نفره تا سال 2200 و فضاپیمای بدون سرنشین تا سال 2500 آمادگی پرواز را نخواهند داشت.حقیقت اینجا است که محاسبات میلیس نسبت به بسیاری از دیگر مطالعات واقع گرایانه تر است، مطالعاتی که در آنها اعلام شده برای سفر به فضا به انرژی 100 برابر انرژی کل جهان نیاز خواهد بود.

دانشمندان از کشف بقاياى گونه جديد انسان در سيبرى خبر دادند

دانشمندان از کشف بقاياى يک گونه اسرارآميز انسانى - به جز انسان مدرن و نئاندرتال - در غارى در سيبرى خبر دادند.اين اکتشاف به اين معنى است که در 30 هزار سال پيش، حداقل سه عضو مجزا در درخت خانواده انسان وجود داشته‌اند: انسان‌هاى مدرن، نئاندرتال‌ها و گونه جديدا شناسايى شده موسوم به «دنيسووا‌ها». دنيسووا‌هاى غارنشين با بررسى دي.ان.اى دندان‌ها و استخوان‌هاى انگشت کشف شده در غارى در سيبرى شناسايى شده‌اند. آنها در طول آخرين عصر يخى هنگامى که انسان‌هاى مدرن در حال ايجاد ابزارهاى سنگى پيچيده، جواهرات و هنر بودند، در زمين زندگى مى‌کردند. استخوان مذکور که متعلق به انگشت يک دختر حدودا پنج تا هفت ساله موسوم به ايکس- وومن است، در سال 2008 درغار دنيسووا در کوهستان آلتاى واقع در جنوب سيبرى به همراه زيورآلات و جواهرات يافت شد. آزمايشات موقتى در اوايل سال جارى نشان مى‌داد که اين دختر به يک گونه کاملا جديد تعلق دارد. اکنون يک تجزيه و تحليل کامل دي.ان.اى، جايگاه وى را در درخت خانواده انسان تثبيت کرده است. اين اکتشاف در پى کشف جنجال‌برانگيز يک گونه ديگر انسان با سه فوت قد موسوم به هابيت «Hobbit» در جزيره اندونزى در سال 2004 انجام شده است. با اين‌حال بسيارى از محققان کشف هابيت را رد کرده و مدعى شده‌اند که استخوان‌ها متعلق به يک انسان مدرن مبتلا به اختلال رشد بوده‌است. دنيسوواها از لحاظ فيزيکى با نئاندرتال‌ها و انسان‌هاى مدرن تنومند متفاوت بودند، اگرچه بر روى دوپاى خود راه مى‌رفتند. دنيسوواها زمانى زندگى مى‌کردند که اجداد ما و نئاندرتال‌ها در حال ماهيگيرى، شکار، استفاده از جواهرات، نقاشى ديوار غارها و کنده‌کارى‌هاى حيوانى بودند. دانشمندان تنها در دهه اخير توانسته‌اند دي.ان.اى فسيل‌ها را بازيابى کنند. پيش از اين آنها فقط مى توانستند استخوان‌ها را از روى شکل و اندازه آنها شناسايى کنند. اين تحقيقات امروزه عصاره دي.ان.اى دنيسوواها را در ساکنان جزاير ملانزى در شمال و شرق استراليا که شامل گينه نو نيز مى‌شود، پيدا کرده است. طبق اين تحقيقات دنيسوواها با اجداد ساکنان ملانزى پيوند خورده و سپس در سراسر آسيا پخش شدند. گونه يافته‌شده جديد به نظر «گروه خواهر» نئاندرتال‌ها بوده و کشف اين گونه باعث به تصوير کشيده شدن چهره‌اى ديگر از تکامل و مهاجرت انسان از آفريقا (مهد انسان) شده‌ است.

مقايسه زلزله ی ۸/۸ريشتري شيلي با زلزله ی ۳/۷ريشتري پورتوپرنس هائيتي

کشور شیلی به علت قرار گرفتن بر محل برخورد دو صفحه ی بزرگ تشکیل دهنده ی پوسته ی زمین یعنی    صفحه ی اقیانوس آرام وصفحه ی امریکای جنوبی، در منطقه ای زلزله خیز واقع شده است، و در برابر بلایای طبیعی همچون زلزله آسیب پذیر است. در سال ۱۹۶۰، زمین لرزه ای به شدت نه و نیم ریشتر شهر والدیویا در شیلی را تکان داد که به کشته شدن ۱۶۵۵ نفر منجر شد.

زلزله بامداد شنبه ۲۷فوريه ۲۰۱۰شيلي يکي از قوي ترين زمين لرزه هايي است که تا کنون ثبت شده است. این زمین لرزه دومين زمين‌لرزه بزرگ شيلي پس از رخداد بزرگترين زلزله جهان در مي ۱۹۶۰ در آن كشور بود است ،كه به مدت يك دقيقه به طول انجاميد، باعث ايجاد سونامي در ساحل شرقي كشورهاي آمريكاي لاتين شد مناطق حاشيه اقيانوس آرام كانون زلزله‌هاي مخرب دنيا هستند به طوري كه آلاسكا، ژاپن و زلاندنو هم از زلزله خيزترين مناطق دنيا هستند.

زلزله ۸/۸ريشتري كه ساعت ۳ و ۳۴ دقيقه بامداد شنبه - به وقت محلي - کونسپسيون در شيلي را لرزاند، در فلات قاره و در لبه بين خشكي و آب در عمق ۶۰ كيلومتري سطح زمین اتفاق افتاده كه به علت عمق زياد، منطقه بزرگي را تحت تاثير قرار داده و تا فواصل زيادي - حدود ۴۰۰كيلومتري - را تخريب كرده است. لرزش چنين زلزله‌اي حداكثر تا فاصله هزار كيلومتري قابل احساس بوده است. چون كانون زلزله در دريا بوده است و به علت اينكه عمق آب هم كم بوده است زلزله باعث سونامي نیز شده است.

ازمقايسه زلزله ی ۸/۸ ريشتري شيلي با زلزله ی ۳/۷ريشتري ماه گذشته در پورتوپرنس هائيتي این سؤال پیش می آید که چرا میزان خسارت های جانی ومالی ناشی از زلزله۳/۷ريشتري پورتوپرنس هائيتي چندین هزار برابر زلزله ی شیلی است.در جواب باید گفت: به چند دلیل؛

اول اینکه زلزله ی هائيتي در عمق حدود ۱۰ كيلومتر سطح زمین رخ داد كه نمي‌توانست فواصل زيادي را تخريب كند، چرا كه هرچه عمق زلزله كمتر باشد شعاع، ‌تخريب نيز كمتر است، ولي به دلیل نزدیکی به سطح زمین مناطق نزدیک به مرکز زلزله به شدت آسیب دیدند.

دوم اینکه در زلزله ی شيلي پايتخت اين كشور در فاصله ی۳۲۵ كيلومتري از كانون زلزله قرار داشت، بزرگترين شهر نزديك به كانون زلزله کونسپسيون در فاصله ۱۱۵ كيلومتري بود و حدود چند صد نفر كشته داده است. اما زلزله هائيتي درفاصله حدود ۱۵ کیلومتری پورتوپرنس پایتخت بود و ده ها هزار نفر کشته بر جای گذاشت.

سوم اینکه میزان مقاومت ساختمان ها وتأسیسات در شیلی به مراتب محکم تر و زد زلزله تراز هائیتی بوده است.
عامل زلزله اخير حركت كف اقيانوس به زير قاره آمريكاي جنوبي بود به طوري كه كوه‌هاي آند بر اثر فرو رانش به وجود آمده‌اند و در هر سال كف دريا ۸ سانتي متر به زير غرب قاره آمريكاي جنوبي رفته و كوه‌هاي آند را به وجود مي‌آورد. اين كوه‌ها داراي آتشفشان بوده و مستعد زلزله‌هاي بزرگ هستند.

غرب شيراز از لحاظ لرزه‌يى شديدا فعال است رخداد زلزله با بزرگى 7 ريشتر در منطقه دور از انتظار نيست

استاد پيشکسوت زلزله شناسى کشور در پى وقوع زلزله‌هاى اخير در منطقه فارس اظهار کرد: غرب منطقه شيراز بسيار فعال بوده و رخداد زلزله‌هايى با بزرگاى 7 ريشتر نيز در اين منطقه دور از انتظار نيست. بهرام عکاشه با اشاره به رخداد دو زمين‌لرزه به بزرگى 5 و 5.1 ريشتر در نورآباد فارس در بامداد روز شنبه 18 دى ماه خاطرنشان کرد: اين زلزله‌ها در شمال کازرون و با سازوکار امتداد لغز شمال به جنوب رخ داده است. استاد زلزله شناسى دانشگاه تهران با بيان اين که رخداد چنين زلزله‌هايى در آن منطقه بسيار متداول است، تصريح کرد: غرب شيراز فوق العاده فعال است و اگر زلزله اى با بزرگاى 7 ريشتر در اين منطقه اتفاق بيافتد، طبعا بر شهر شيراز تاثير خواهد گذاشت و صدماتى هر چند جزئى را به همراه خواهد داشت. وى خاطرنشان کرد: گسل زاگرس، مناطقى از شمال عراق،‌ کرمانشاه،‌ ايلام،‌خوزستان، کهگيلويه و بويراحمد و حتى بوشهر و هرمزگان را شامل مى شود اما در منطقه هرمزگان تغيير جهت داده و يک شاخه از آن به سمت کرمان رفته و شاخه اى ديگر به سمت شمال غرب کوير لوت کشيده مى شود. استاد پيشکسوت زلزله شناسى کشور با تاکيد بر اين‌که در منطقه زاگرس زلزله هاى فوجى شکل بسيار رخ مى دهد،‌ خاطرنشان کرد: فوجى شکل بودن زلزله ها نشان مى دهد که ساختار منطقه زاگرس و البرز کاملا متفاوت است به اين دليل که در زاگرس تعداد زلزله ها بيش از البرز است و هر روز در مناطقى از اين آن زلزله رخ مى دهد. رييس دانشگاه علوم پايه دانشگاه آزاد اسلامى واحد تهران شمال اظهار کرد: در منطقه البرز انتظار رخداد زلزله‌هايى با بزرگاى 8 ريشتر در مقياس امواج درونى زمين مى رود ولى در زاگرس که مناطق قير، کازرون و ممسنى جزئى از آن است توانمندى لرزه‌يى حداکثر تا 7 در مقياس امواج درونى زمين پيش بينى مى شود. وى با تاکيد بر اين که اين منطقه تکتونيک بسيار فعالى دارد به ايسنا گفت: با توجه به شرايط تکتونيکى و لرزه‌خيزى منطقه رخداد زمين‌لرزه‌هاى فوج گونه و زلزله‌هايى مثل زمين‌لرزه‌هاى بامداد شنبه در منطقه کاملا عادى است و طى 30 سالى که در اين منطقه مطالعاتى داشته ام زلزله‌هايى با بزرگى 6 ريشتر نيز در اين محدوده ثبت شده است. اين استاد پيشکسوت زلزله شناسى کشور خاطرنشان کرد: عمق زلزله هاى ايران حداکثر تا 50 کيلومتر است اما در منطقه زاگرس زلزله‌هاى بسيارى با عمق 5 تا 10 کيلومتر ثبت شده است. عکاشه تصريح کرد:‌ گسل زاگرس پديده اى است که مستقيما در اثر حرکت شبه جزيره عربستان به وجود آمده است و عرض آن 200 تا 300 کيلومتر و طول آن بيش از هزار کيلومتر است. ‌اين در حالى است که گسل البرز به شکل V باز شده است که از سمت غرب مناطق قزوين،‌ زنجان و تالش و از سمت شرق گلستان و مشهد و در انتهاى V باز شده تهران،‌ دامغان و سمنان قرار مى گيرند. در ادامه فوج زمين‌لرزه‌هاى يک هفته اخير در نورآباد فارس، دو زمين‌لرزه به بزرگى 5.1 و 5 در مقياس امواج درونى زمين به ترتيب در ساعت 3 و 54 و 3 و 22 دقيقه بامداد شنبه 18 دى ماه، محدوده نور آباد و اردکان فارس را لرزاند. به گزارش ايسنا، نورآباد فارس شامگاه 15 دى ماه همچنين شاهد رخداد دو زلزله ديگر به بزرگى 4.3 و 4.2 در مقياس امواج درونى زمين به فاطمه کمتر از دو ساعت بود. بنابر اطلاعات مرکز لرزه‌نگارى کشورى موسسه ژئوفيزيک دانشگاه تهران، اين منطقه همچنين طى هفت روز گذشته شاهد رخداد بيش از 150 خردلرزه و زلزله با بزرگى بيش از 1 در مقياس امواج درونى زمين بوده که تنها طى سه روز اخير (از بامداد 15 دى ماه تا ظهر روز 18 دى ماه) حدود 21 زمين لرزه با بزرگى بيش از 2.5 در اين منطقه ثبت شده است. کانون زمين‌لرزه 5 ريشترى ساعت 3 و 22 دقيقه و 59 ثانيه بامداد شنبه در 24 کيلومترى نورآباد و 24 کيلومترى اردکان فارس در مختصات 51.76 درجه طول شرقى و 30.17 درجه عرض شمالى و در عمق 12 کيلومترى زمين و کانون زلزله 5.1 ريشترى ساعت 3 و 54 دقيقه و 24 ثانيه‌اى روز شنبه در همان محل در مختصات 51.75 درجه طول شرقى و 30.19 درجه عرض شمالى در عمق 16 کيلومترى زمين گزارش شده است.

*منبع : سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور

اداره آموزش و پرورش شهرستان اسلام شهر

کارشناسی تکنولوژی و گروه های آموزشی متوسطه

گروه درسی زمین شناسی

اطلاعيه شماره  4 گروه زمين شناسي

به : كليه مدارس متوسطه

موضوع : مسابقه كليپ آموزشي زمين شناسي

به اطلاع همكاران محترم مي رساند ، جهت شركت در مسابقه فوق ، موضوعاتي از فصل 5 كتاب زمين شناسي سال سوم را انتخاب كرده و حداكثر در مدت زمان 5 دقيقه توسط گوشي تلفن همراه (موبايل) از تدريس فيلمبرداري كرده و سعي شود تا از روشهاي تدريس مناسب و دست سازه هاي آموزشي (وسايل كمك آموزشي) استفاده كنند .

كليپ هاي ارسالي بايد بصورت لوح فشرده (CD) به همراه آخرين حكم كارگزيني و دو قطعه عكس همكار به گروه تا اول بهمن ماه ارسال شده و از نفرات برتر كه در مسابقه فوق شركت نمايند ، تقدير و تشكر بعمل خواهد آمد .

اداره آموزش وپرورش شهرستان اسلامشهر

کارشناسی گروه های آموزشی متوسطه

گروه درسی زمین شناسی

اطلاعیه۳ گروه زمین شناسی و جغرافیا

به: کلیه مدارس متوسطه

به اطلاع همکاران گرامی می رساند ،گروه زمین شناسی وجغرافیا در نظر دارد جهت ارتقاء سطح علمی همکاران بازدید علمی از مجتمع برج آزادی برگزار نماید.

تاریخ بازدید:دوشنبه 8/9/89

ساعت حرکت:8 صبح از مقابل گروه های آموزشی(ساختمان ضمن خدمت)

همکاران محترم می توانند جهت  ثبت نام  تا  تاریخ  1/9/89  به

گروه های آموزشی مراجعه نمایند.

ضمنا" جهت ورودیه برج آزادی مبلغ 2000 تومان در هنگام ثبت نام دریافت      می گردد.

اداره آموزش وپرورش شهرستان اسلامشهر

کارشناسی تکنولوژی و گروه های آموزشی متوسطه

گروه درسی زمین شناسی وجغرافیا